ARGENTINO, zemljo daleka!

Moja baka, po ocu, bila je jedno od 14 dece, oca Aćima i majke Rave! Oni su bili nazareni, a kao što znate, oni ne uzimaju oružje u ruke i ne idu u ratove.

E,  to je ovu familiju, nateralo da, pre nego sto je izbio Prvi svetski rat, izbegne u Argentinu. Pošto su deca od Aćima i Rave rodjena krajem devetnaestog i početkom dvadesetog veka, većina je bila prilično odrasla, kada su im  roditelji saopštili da se brodom kreće za Južnu Ameriku. Manje od polovine dece je rešilo da ostane ovde, a mladji su otišli sa roditeljima, trbuhom za kruhom u zemlju, koja, tada, nije ratovala. Moja baka je već  bila udata za deda Voju, koji je, da bi se mogao oženiti nazarenkom, morao i sam to postati. I oni su, kasnije izrodili četvoro dece.

Znači, prepolovljena familija se ukrcava u brod, putuje nekih 30 dana i stiže u Argentinu. Snašao se kako je ko umeo u znao, uglavnom, nije im bilo loše.

Ovde ostaju Katicina tri brata i ona. Jedan od braće je tada bio na odsluženju vojnog roka. Roditelji su ga propisno zajebali, jer su sve rasprodali pre odlaska, tako da on nije imao ni gaće kada se vratio. Bio je strašno besan na sve njih.

Ja sam bila mala kada su baki stizala pisma iz Argentine. Svako pismo je otplakala, a sestra i ja smo uživale u krasnopisu i markama koje su bile na pismima. Baka je bila i ponosna na svoje, sto su živeli dosta dobro. Od svega, što je baka dobila iz Argentine, bila je jedna perlonska marama sa molovanim ružama po njoj. I ona je stigla u pismu, pa možete zamisliti kolika je bila. Mi smo se jako ponosili bakinom maramom jer je stigla iz Argentine, ej… !

Deda Bora, bakin brat, onaj sto je ostao i bez gaća, uglavnom je komunicirao, najviše sa sestrom Jelicom , koja je živela u Buenos Airesu. Lepo! Ona je slala kasete, pa se onda kod nas okupe sva bakina deca i deda Bora, pa se preslušava šta veli Jelica. To je bilo sve, mnogo godina kasnije, a Jelica je pamtila vreme, pre nego što je otišla. I tako, slede Jelicine reči:

Ovde nam je jako lepo. Imamo sve. Imamo i jednu kutiju koja se uključi u struju, pa se u njoj čuvaju mleko, meso, voće i povrće a zove se FRIGUDIJERE!  (Na sta se mi svi zblanusmo, jer smo naravno, tih godina, oko 1960., svi imali frižidere, sto Jelica, naravno ne zna, a i kako bi?)

Imamo mi i jedan aparat koji koriste polismeni da bi hvatali vozače koji brzo voze. Oni tako stanu na ĆUPRIJU, stave spravu na kola, pa kada neki auto projuri pored njih oni ga uslikaju pa tačno znaju koliko je brzo vozio! (ha, ha, misle naravno na radar,koji smo mi takodje svi iskusili, naravno, ne mi deca, ali odrasli, bogami, jesu). Žao mi je samo sto nema video zapisa sa tih preslušavanja kaseta. Svi nagnuti na jednu stranu uvom prema kasetofonu, da bolje čuju Jelicin glas! Pa kada skontaju šta je izvalila, onda opšti smeh, pa slušanje mora da se prekine, dok se društvo ne uozbilji. Bora je bio posebno besan, a besan je i umro. Govorio je: Bože šta trabunja ova Jelica? Jel ona misli da je jos uvek 1900.! Ma, ona je blesava, kad vam kažem! Ajde, ajde, slušajte dalje!

Jelica: moja se ćerka zaposlila u jedan biro (naravno, svi naši brzo zaborave padeže, mislim skorojevići, postanu za čas Ameri) i radi na jednu mašinu koja ima puno kao dugmadi na kojima su napisana slova, pa se ona uključi u struju i ona onda tako udara po njima i piše. (Mislila je na teleprinter na kome sam i ja radila *72/73. ) Zamisli, molim te, govorio je Bora, otkrili su Ameriku! Kao da mi nemamo teleprinter, blesača jedna!

I, bilo je tu jos svašta „novog“ sto mi nismo imali, a vrhunac pisma je bio kada je Jelica na kraju zaključila:

Jedva čekamo da dodjemo, da idemo na Venac i igramo kolo! Jelica je zelela i da dodje ovamo sa mužem i dvoje dece, na 6 meseci, pa je Bora i zbog toga došao, da se dogovore svi, da li je to izvodljivo: NIJE, NEMA NIKO TOLIKO NI MESTA NI LOVE, DA SE OVI TU ŠEPURE 6 MESECI I DA NISTA NE RADE, A MI DA IH TRPIMO I HRANIMO! ZNAČI, NIŠTA OD DOLASKA!

Ha, ha, ha, Bora je pozeleneo, popizdeo i skočio: PA, LJUDI MOJI, STA TA JELICA MISLI, PIČKA JOJ MATERINA, DA SMO MI JOŠ UVEK TAKO ZAOSTALI.  DA IGRAMO KOLO NA VENCU, JELICE, IGRAĆES TI, DA NE KAŽEM GDE … Svi su ga smirivali, tapšali ga po ledjima da sedne i na kraju, trebalo je Jelici svi po nešto da odgovore i kažu, o sebi i svojima. Tako je i bilo, a Bora je ostao za zasladak: Znaš sta Jelice? Jebo te tvoj frigudijere, ona sprava na ćupriji koja se zove radar i koji mi imamo već godinama, jebo te i teleprinter i sve ono sto si nabrojala! Pa ti mislis da smo mi zaostali? E, pa, vidiš nismo!  I, na kraju, kada nisi dolazila ovamo tolike godine, ne moraš ni sada, jer nemamo mi vremena da se sa vama zajebavamo a nismo ni bogati da vas hranimo pola godine! Nije da nemamo, ali nemamo i za vas! Ajd, zdravo!

Svi se ućutaše, po malo ih grizla  savest, ali, iskreno, tako je i bilo. Kaseta je poslata na Jelicinu adresu i mislim da se više nije ni javljala!

Posle par godina, jednog leta, došla nam na vrata jedna  starija zena, koja je jako ličila na Katicu, moju baku! Ja joj otvorila a ona kaže da se zove Emilija i da je iz Argentine. Jao, baaaaaaba, evo tetka Emilija iz Argentine! Baba, ne veruje ušima, dolazi polako iz sobe, gleda ženu, kao da gleda sebe, ispituje je, ova jedva govori srpski (ili srpsko-hrvatski, onda), pa se onda, dograbe, ljube i plaču. Sestra i ja uzbudjene, kao i ona. Kada se malo sabrala, objasnila je babi da je došla sa ocem i da je ona…. znači rod, rodjeni, ali se ne sećam detalja. Žive ona i tata joj, 400 milja udaljeni od prvog većeg mesta u vukojebini, bez struje i vode a prevozno sredstvo su im kola sa konjima. Znači, tri dana jahanja do grada!

Gaje kukuruz, povrćke i voćke, a kada naidje godina SKAKAVACA, sve im pojedu, pa im je onda , bogami, prilično teško (Ako ste čitali knjigu DOBRA ZEMLJA od Perl Bak, verovatno je tako izgledao zivot u Argentini)!

Onda nas je mama sve pozvala za sto, na ručak. Seli i oni i pitaju jel nam danas neki praznik? Nije, a što pitate Emilija? Pa, vidimo, imate mesa za ručak! Pa zar vi ne  jedete meso? Jedemo, samo nedeljom i o praznicima!

O jebem ti Argentinu, zemlju daleku, nekom majka a nekom maćeha!

Šta je posle bilo sa familijom u Argentini, nemamo pojma, jer su svi poumirali, ovi naši matorci. Ima ih, sigurno, ali, ni sa kim ne kontaktiraju.

Ideju za ovaj post mi je dala Malabreskva, jer je pisala o lepoti komunikacije putem interneta.

Kako bi bilo lepo da smo u kontaktu i sa onima tamo sto imaju kutiju u kojoj žive mali ljudi i pomeraju se!

Аутор: dudaelixir

Čitaj blog, pa ćeš saznati sve o meni!

35 thoughts on “ARGENTINO, zemljo daleka!”

  1. Opet si me nasmejela,ali i rastužila Dudo…
    Kako se neke porodice raseju kao polen koji nosi vetar..oplode neke tudje biljke,cvetaju u nekim svetovima koji su daleko i od naših misli….eh…
    Priča mi se mnogo dopala,tako je ljudska i istinita…

  2. *Slavko, strašno je bio smešan taj Bora, mi smo mu se upišavali od smeha, jer je uvek nešto izvaljivao! Jadničak, da li od tog stresa što su ga tako izlevatili, dobio je jednu normalnu a jednu bolesnu ćerku-šizofreničarku! Ta je i njega nadživela u ludari! 🙂

  3. Život je čudo i nikad se ne zna gde će te odvesti. Kada sam bio klinac neshvatljivo mi je bilo zašto ljudi kada porastu napuštaju svoje kuće i dolaze negde daleko. Danas kuća u kojoj sam odrstavo i u kojoj su živele 2 porodice moja i porodica mog strica sa ukupno 9 članova zvrji prazna. Postala je kuća paucima. Svako je otišao svojim putem.

  4. Tako je i bilo, a Bora je ostao za zasladak: Znaš sta Jelice? Jebo te tvoj frigudijere, ona sprava na ćupriji koja se zove radar i koji mi imamo već godinama, jebo te i teleprinter i sve ono sto si nabrojala!

    Ne pamtim kad sam ovoliko plakala od smeha 😆 😆 😆

    hvala ti 😀

    odo’ da procitam jos jednom

  5. Ma ja se, ko Bora, iznerviram i dan danas kad dodju ti nasinci iz raznih krajeva pa se pro*eravaju. Jedna sestrina drugarica otisla pre pet godina u Italiju, dosla prosle godine i pita me jel imamo tunjevinu u konzervi. „Oni vole sa PASTOM da jedu, al ne zna gde da nadje.“ Ma jedi bre ***** mislim se, ko da smo mi u 15. veku.
    A zao mi rastrkanih porodica, uzasno.

  6. *Charolijo, u pravu si, al ko im kriv kad im je vera bila takva. Moj deda se brzo razočarao u nazarene i raznazarenio se, kao i baba! A bakin otac je pokušao da dodje posle 20 godina boravka u Argentini, i zamisli, ukrca se u brod, i šlogira se tog momenta. Jadan, tako da se više nikada nije vratio da vidi svoju decu. A ni odavde, niko nije otišao tamo! 🙂

  7. *Zelena, Bora je genijalac! Ziveli su tu u Beogradu na Karaburmi, sećam se, išli smo kod njih, kada sam bila klinka. On je uvek nešto bio nadzondzen i isterivao pravdu, ali je bio divan otac i brižan suprug! Dobro je skresao Jelici! 🙂

  8. *Sanja, obozavam i ja te novokomponovane „strendzere“ koji ne znaju da li kod „vas“ ima to i to. Lepo je sto su se tako brzo navikli na bolje, ali, i „mi konja za trku imamo“, zar ne? Žao je i meni kada je porodica raštrkana, ali se možda tako više vole i poštuju, a da su ovde, moguće da bi bili svi ispoposvadjivani, kako je to obično! 🙂

  9. Dudo,prekrasna prica! Ljudska i duboka ! 🙂

    Nisam ni sanjala da cu jedne prilike i sama otici i napustiti moj grad. Ali eto tako je to !

    Ja cesto kazem i to mi je nekako postao i moto : „Siroki su putevi nebeski!“.Covijek zaista nikad nista ne zna ,mada misli da zna. Ponekad razmisljam i prosto ne mogu da vjerujem da od onolike familije u mom gradu,ja nemam vise nikoga ko je ostao. Nekih vise nema,a oni zivi,ti su se rastrkali po cijeloj zemaljskoj kuli. I svi nose u sebi svoje istorije i patnje ali i nade.

    Vezuju nas sjecanja na vrijeme provedeno skupa u MIRU i RADOSTI . Udaljili smo se,mada zahvaljuci telefonu (znas ona sprava sto ima rucku,pa se na doljni dio prica,a na gornji slusa ) 😆 😉 i internetu, moguce odrzavati kontakte.

    Zahvalna sa duboko da zivimo u vremenu gdje je moguce premostiti neke barijere odsjecenosti.
    Mogu samo zamisliti kako je to bilo nekada. ❓ 🙄

    Mogu da citam stampu na nasem jeziku,da gledam tv preko neta,mogu da posudim knjige iz biblioteke na nasem jeziku.Imamo specijalizovane prodavnice gdje je moguce nabaviti neke prehrambene artikle,osobene za nasu kuhinju….itd.
    Nema idealnosti ali od situacijije i okolnosti,treba uvijek uzeti ono sto ti se pruza i uciniti zivot vrijednim, uprkos raznoraznim manjkavostima.

    U svakom slucaju,cinjenica je da je danas zivot vani znatno podnosljiviji nego sto je to bilo nekada. To je zaista bilo vrijeme totalne izolacije ! 😦
    Samo u poredenju sa ranim `90,dosta toga se danas promjenilo na bolje. Internet tu zauzima ceono mijesto ! 🙂 🙂

    Za sada je povratak neizvodljiv,ali nikad ne reci nikad ,jer kao sto rekoh: „siroki su putevi nebeski !“

    ps. Hvala ti na tvojoj vedrini ! 🙂

    Uh,al’ sam se raspisala !

    Dobar vikend ! 🙂

  10. *Afrodita, hvala tebi, i sreca sto postoji internet jer su ljudi mnogo blizi jedni drugima. Vikend provodim kod cerke u Bg i lepo nam je! Juce pretoplo, danas hladno i tako redom! Lepo se i ti odmori!:)

  11. Hehehehe, frizider, radar i teleprinter, a kasnije ispade da je taj radar za zaprezna vozila hahhaha. Salim se.
    Ma tako to valjda ide. Cim se deca izrode u tudjoj zemlji od neke familije, to se gube kontakti. Imam i ja rodjake po Americi, i mislis da njihova deca znaju ko sam ja ili sutra moja deca. Ma zabole ih dupe. Cak i ne znaju srpski jer su se izrodili pa su fakticki amerikanci, a mi za njih talibani 😀

    hehehe

  12. *Ivane, kada se setim tog dogadjaja, užasno mi smešno! Kako su nam pomrle dve generacije, više nemamo sa njima kontakt, tako da, ko zna, možda nam je neko od njih poznata Argentinska faca, a mi pojma nemamo! Neka ih, verovatno im je dobro, kao i nama „Talibanima“ (aha, malo morgen!) 😕

  13. Dudo , Argenitna je poznata kao lepa zemlja ali dosta siromasna …ova tvoja porodicna prica je bas jaka i lepo sto si podelila sa svima nama na taj nacin ostaje nekako zabeleno u ovom virtuelnom svetu i dokumentovano 🙂 Lepo si sve docarala 🙂

  14. *Hvala ti Marko. Bila sam prilično mala kada se ovo sve dešavalo, a posle, kada sam se udala, baba obolela od Alchajmera, zaboravila i da je živela, a kamoli nekih detalja iz svog života. Žao mi je što sa Argentincima niko nije u kontaktu. Pravo da ti kažem, ne znam ni kako se prezivaju!Babine sestre se poudavale za domoroce, izrodile decu koja su, verovatno, već i poumirala. 🙂

Оставите одговор

