DAN PODBARE (kraj u kome zivim)

P6250300_resizeDanas je u mom kraju bilo vrlo veselo. Danasnji dan je proglasen Danom Podbare. A zasto je taj kraj bas tako vazan, pa, evo, pokusacu da vam ukratko opisem a koristila sam knjizicu koju je napisao moj komsija Dalibor Rozić, profesor istorije, uz nesebicnu pomoc mnogih drugih podbarcana. On je inace i u Savetu Mesne zajednice „Podbara“, koja i organizator ove proslave.
Knjizica je izdata pred 290.  godisnjicu Podbare i Almaskog kraja, koja je bila 2008. godine. P6250302_resize. U knjizi su obradjene i cinjenice koje govore o aktuelnim problemima sa kojima Podbarci zive danas i godinama unazad, u nadi, da ce problemi biti reseni ili bar poceti da se resavaju prosle godine.

Prva fotka je napravljena jutros u 9 sati, kada je bilo jos prilicno malo sveta, odnosno, jos su se izlagaci namestali. U daljini se vidi i Almaska crkva koju su izgradili Almasani koji su se naselili u ovom delu i to u periodu od 1718. do 172. godine i Podbarci i to im je bio i prvi zajednicki posao. Slava ove crkve kao i MZ „Podbara“ je Tri jeraha, jer su radnici, koji su kopali bunar u porti crkve, pronasli zakopanu ikonu Sveta Tri jerarha, nakon cega su se svi stanovnici slozili da se ovim svetiteljima posveti novi hram.  Crkva, kakva je danas, izgradjena je nova, treca po redu i osvecena 1797. godine i postala najveca pravoslavna crkva u gradu. (posle ovog pasusa ide istorijski opis Podbare, ali je moj komp odlucio sam da napravi rokadu)

Novi Sad se razvijao i kulturno pa je Matica srpska, premestena iz Peste u Novi Sad 1864. godine u delu grada koji pripada Podbari.  Isto tako, tri godine pre premestanja Matice srpske, Novosadjani su l86l. osnovali i Srpsko narodno pozoriste. Novi sad, shodno tim dostignucima, postaje kulturno srediste Srpstva sve dok krajem 19. veka primat nije preuzeo Beograd, kao glavni gradnovovekovne srpske drzave. Upravo tada, grad je poneo naziv Srpska Atina, cijem imenu je „kumovao“ Novosadjanin Stevan Jelinic Cebende, zanatlija i mesar po struci. (i ovaj pasus treba da ide ispod istorijskog dela, uh, kako me je iznenadio, jer sam pomislila da je „pojeo“ dobar deo teksta, ali budite strpljivi i samo citajte!)

E, ovde bih se zaustavila sa istorijom, sem da jos sp0menem sta je sve Podbara imala:  Gas fabriku ili Plinaru u ulici Marka Miljanova (moja ulica), Kulpin fabriku (fabrika za preradu voca i povrca, fabriku svile „Sonja Marinkovic“, ciji dimnjak jos uvek stoji i podseca na stare dane. Zatim Fabrika Plevna (fabrika bombona), fabrika Sloga, fabrika porcelana „elektroporcelan“ (jos uvek postoji), zatim Klanicu, Brodogradiliste (nema ga vise), zatim fabriku Niva (jos postoji), Livnicu i Autokaroseriju (ne postoje). (Ovaj deo ide na kraju, totalno mi je komp poludeo)

P6250301_resize

Poznato je da je Novi Sad, zahvaljujuci svom kulturnom nivou, poneo naziv Srpska Atina, cime je iskazana slicnost za kulturnim i naucnim centrom antickog sveta, grckom Atinom.

Grad je prosao kroz mnoge faze razvoja od obicnog naselja s kraja 17. veka u kome nije zivelo ni sto stanbovnika, do znamenitog kulturno-politickog centra Srba.

Posle Velike seobe Srba, 1690. godine, znatno se povecao broj srpskog stanovnistva u Austrijskom carstvu. Tih godina,, nastalo je naselje koje se prvo zove Racki (srpski) Sanac, potom Petrovaradinski sanac, da bi na kraju dobilo naziv Novi Sad, 1. februara 1748. godine, aktom od strane carice Habzburske monarhije, Marije Terezije (1740.-1780.). Na osnovu njega, Sanac je i zvanicno postao slobodan, kraljevski grad.

Stanovnici sela Almaša, nezadovoljni svojim polozajem u Austrijskom carstu, losim zivotom, na mocvarnom zemljistu, bili su suoceni sa poplavama, bolestima i nemastinom, a sem toga morali su da placaju visoki kuluk svojoj Zupaniji, resili su da se isele na neko drugo podrucje, zdravije za zivot i stanovanje i pogodnije za bavljenje zemljoradnjom i trgovinom. Odluceno je 1717. godine da se posalju dvojica izaslanika u obliznji Petrovaradinski sanac, da izvide teren i raspitaju se o mogucnosti da svi stanovnici Almasa napuste svoje selo i ovde se nasele.  Posto su postigli dogovor sa granicarskim kapetanom, ponudivsi da seljaci predju u Sanac i da stupe u granicarske odrede, pod uslovom da dobiju privilegije (zemlju) i da budu oslobodjeni svih davanja. Za uzvrat, Almasani su se obavezali da ce braniti Austrijsko carstvo kao granicari, da ce se sami naoruzati i da ce biti spremni da ratuju, ako je potrebno i izvan Backe, da bi branili drzavu od upada Turaka na teritoriju Carstva. Almasani su svu svoju imovinu natovarili na volovske i konjske samare i seljacka kola i na krajnjoj periferiji Petrovaradinskog sanca, na Suvoj gredi, iza zadnjih kuca kod velike bare, nasli svoje utociste. Oni su krajem 1717. i 1718. godine, obrazovali svoje naselje, koje je zbog bare i dobilo naziu Podbara, a po stanovnicima, odnosno doseljenicima, Almaški kraj.

Zemlja je bila plodna pa su se almaski ratari proculi po okolnim selima, te je ovaj kraj imao sve vise stanovnika i poceo se siriti prema severu gde je obrazovana Salajka.

Ne znam kako je druga slika dospela tamo gore, ali na njoj se u gornjem levom uglu vidi deo dimnjaka od nekadasnje Svilare, a preko puta moje kuce, je novootvoreno gradiliste. Srusile su ne mnoge stare kuce i jos se ruse, da bi ne njihovo mesto dosle visespratnice.

MZ Podbara je jedna od 46 novosadskih mesnih zajednica i predstavlja skoro najstarije jezgroNovog Sada i preko 90% stambenog prostora u ovom delu grada je u prvoj gradskoj zoni.  Spada u najzapustenije podrucje u gradu i graske vlasti ne posvecuju dovoljno paznje i aktivnosti, kako bi se postojeci problemi gradjana resili. Nema sportskih terena, zelenih povrsina i igralista za najmladje. Postoji u ovom delu grada, nekoliko osnovnih skola, decijih vrtica i bar dve srednje skole.  Nas, Podbarcana, ima oko 10.000.

Naravno, propustih da vam kazem da ima dosta dobrih restorana, domova zdravlja, a i poznati studio Berar je meni u komsiluku a vidi se na drugoj slici, zelena zgrada u desnom delu slike. To sto je sruseno je gradjevinska firma Buducnost, koja gradi na mestu svoje administrativne zgrade i okolnih porusenih kuca.  Isto tako, postoji u komsiluku i Industrija mesta „Kolbis“.

I stamparija Lito studio je vrlo blizu. Kao sto vidite, Podbara ima svasta, ali ima i puno nedostataka. Sve jedno, ima svoj dan, koji je dana obelezen, vrlo veselo.

Pogledajte fotke koje sam pravila sa svog prozora na IV spratu i nemojte zameriti ako sam mnoge stvari propustila (narocito profa da mi ne zameri), ali sam mu zato neizmero zahvalna na odlicnom opisu Podbare u kojoj zivim, sa manjim prekidima, skoro 50 godina. Ulica u koju smo se doselili je Kosovska i u  toj zgradi u tom stanu, u kome je do skoro zivela moja sestra neprekidno 55 godina, je i rodjena.

Bilo je tu i nekoliko fijakera, rucnih radova, Karlovackog bermeta, rostilja, paprikasa, šecerne svile i svilenih bonbona. Zvonko Bogdan (sa CD) je pevao ceo dan a smenjivali su se i mladi iz KUD Svetozar Markovic, koga sam zaboravila da spomenem. Pogledajte, pa se i sami uverite:

P6250303_resize

Bila je guzva pre podne.

P6250304_resize

Fijakerista je imao pune ruke posla, posto se voznja Podbarom, danas, nije naplacivala.

P6250306_resize

Ovako je to sve izgledalo, dok se nije napunilo.

P6260307_resize

I to bi bilo sve, do sledece godine! Ako ste uzivali, drago mi je, jer ja, zaista jesam! I ponosna sam, sto bas ovde zivim!

Аутор: dudaelixir

Čitaj blog, pa ćeš saznati sve o meni!

31 мишљења на “DAN PODBARE (kraj u kome zivim)”

  1. *Kad si ga pre vec procitala, samo sto sam ga postavila! 🙂
    Zelena, vrednica! Isla sam malo, upekla zvezda. Stajala sa komsijama levo, u hladovini. Prosetala se i naslusala se Zvonka! Besna sam sto mi je kompla kompletan tekst istumbao. Uopste mi nije jasno kako? No, sve u svemu, moze da se razume!

  2. баш леп прилог а нарочито увод из историје НС.
    Улица Марка Миљанова + Нови Сад — одиста одличан спој.
    Хвала и Позз.

  3. Evo i komsiluka iz hlada!
    Procitala sam tekst i svideo mi se. Razume se (bez obzira na to sto je komjuter izbrkao redosled).No dosta sam vremena provela citajuci i ostale price. I moram Vam priznati uzivala sam. Lepe su i imaju svoju dusu. Slatko sam se nasmejala prici „vikend baka“ i opisu cuvanja ljubimaca. Brisem, Marko mi se budi.Vidimo se vec…
    Pozdrav Sanja

  4. E koja uzivancija!
    Divna atmosvera i masa standova … 🙂
    Sta prodaju,da li si vidjela?
    Jesu li svi standovi prodajni ili ima i izlozbenih ?

    Gledam na ovim slikama kako ste imali divno vrijeme danas.Kod nas ,sastavilo se nebo sa zemljom i mrakaca pritisla. A kisa……….? Ljeva i ne prestaje !

    Hvala ti na trudu i odvojenom vremenu da nam priblizis istoriju i tradiciju kraja u kojem zivis. 🙂

  5. *Milana, ja sam starija zena, pa sam kasno ukapirala sta se desava! Tek, kasno sinoc sam videla malu binu koju su postavili i onda sam cula od Mima sta ce biti! Javicu, sledece godine, obavezno! 🙂

  6. *Solaricu, dobro mi dosao. Hvala ti, mada, moram da priznam nisam bas nesto ljubitelj istorije, ali me je ovaj dan naterao da se malo pozabavim istorijom moga grada. Imala sam odlicnu brošuru kojom sam se posluzila! Malo sam zvirnula kod tebe na blog, ali je kasno. Sutra cu malo da isčitavam! 🙂

  7. *Sanja, komsinice moja iz hlada, dobro mi dosla. Da nije knjige tvog supruga, tesko da bi nesto ispalo od cele ove price. Uglavnom bi se svelo na opis tezgi! Sa kucicima je uvek frka, kao i tebi sa sitnom dečicom. Mi smo svi ovde na ti, da znaš! Slobodno, pucaj! Pozdrav i tebi! 🙂

  8. *Afrodita, to sve je trajalo do pet sati a najveca frka je bila pre podne, tj. do podne. Posle, upeklo sunce, nedeljni rucak i razisao se svet. Gledala sam sa prozora, nista se nije situacija promenila ni po podne, tako da su tezge bile prazne u 6. Svasta se prodavalo. Od rucnih radova: vezovi i hekleraji, razni šeširi, slike na dašicama, Karlovacko poznato vino Bermet – Aleks vinarije, šećerna vata, igracke i slicno. Muzika je bila vrlo prijatna i u duhu ovog dana. Zvonko je baš legao na ovo sve!Pretoplo je danas.
    Hvala i tebi na pohvalama, ali da nisam imala knjigu o Podbari i Almaskoj kraju, tesko bi to sve islo! Bar sam nesto i naucila! 🙂

  9. *Dollybel, nemoj se truditi da naucis. Vidis da je meni trebalo da prodje 56 godina da naucim nesto o stvaranju Novog Sada, tj. mog dela grada. Zamisli, ja odolela i šecernoj vati i svilenim bonbonama, jer sam bila sama i bilo me malo sramota, da se tamo lepim od šecera! 🙂

  10. Lepa u recima i slikama reportaza iz tvog kraja. Vidi se kultura i bogatstvo.
    odlicno Dudo, sve sam
    lepo procitala i hvala ti na trudu. 😀
    Juce je i kod nas bilo 27c, za nepoverovati…

    pozz

  11. Prelep je Novi Sad. Za tvoje naselje nisam ni znala, moji su na Novom naselju, a pre toga bili na Limanu, tako da pored centra, Stranda, Petrovaradina i ova dva naselja nisam nista drugo upoznala. Ali, ima dana… 😛
    Prelepa prica u slici.

  12. *Saro, hvala ti! U ovoj ulici stanujem bezmalo 10 godina, a u Podbari, skoro ceo zivot. Tek su od prosle godine poceli da slave Dan iste. I lepo je, kada se okupe komsije a dodju ljudi i koji su sentimentalno vezani za taj kraj! I danas je vrlo toplo kod nas. Evo, kod mene na severnoj strani je 30 stepeni, u hladu. 🙂

  13. *Sanja, pa sto ne reče da imas familiju u Novom Sadu? Podbari je najblizi Liman. Moja ulica izlazi na Kej pa onda kejom pravac na Liman 1, 2, 3, 4. Mozda si i prosla mojom ulicom, sa autoputa kada ste silazili, pa precisom do Lima, ko zna? Kada budete dolazili, sledeci put, obavezno cemo se videti! Nemoj da se ne javite! 🙂 I od centra grada, kada krenes Zmaj Jovinom ulicom, prodjes pored Zmaj Jovine gimnazije pa pravac Kosovskom do semafora i to ti je moja ulica levo (ja) i desno na Kej! Sve sam ti opisala! Tacno 10 minuta pešaka do centra! To ti je onih 90% u prvoj gradskoj zoni!

  14. Stvarno odlicno, al moram da ti kazem da sam ja ipak nostalgicna za onim nasim starim krajem,ledine , ljuljaske starog duda ,kanala ,kad smo se zimi spustali niz dolmu,a leti vozili trotinet niz tu istu dolmu..

  15. *Milisent i ja sam nostalgicna. Secam se kako smo se, mi klinci, igrali u Kosovskoj ulici, na sredini ulice i kako nije bilo saobracaja i kako smo, posle letnjeg pljuska, išli da tapkamo po barama i vodi koja je jurišala uslivnik! I zmurke po celom komšiluku i nismo se bojali ni mi, ni naši roditelji od kradje dece ili pedofila! 🙂 Ostaje nam samo lepo secanje!

  16. *Malabreskvice, pa daaaaa! Jeste, blago mi je, divan je grad, mada ima puno nedostataka, kao i svugde. Ko god je došao u Novi Sad, želi ponovo da ga vidi! Evo ti prilike, poznaješ mene, a ima nas tu još blogera iz Novog Sada: makarona, drvena advokatica, Milana-kao da živi, bila kod bake jako dugo, Marija (zanimljiva muzika) i mislim da je to sve! Dovoljno, da dodješ, da ti budemo domaćini! Izvoli, Novi Sad je otvoren grad! 🙂

  17. Bila sam skoro, jedva su me odvukli kući. Trg Slobode je bio prelep, sav u cveću. A Dunavski park – da ne pričam.
    Divno je sve… Jedva čekam da dodjem ponovo, ko zna, možda se i vidimo. Imala sam dobru drugaricu na Klisi ali je dugo nisam čula… Obožavam Novosadjane. Dudo, blago tebi!

  18. *Bermet Aleks, pa, žao mi je što je samo jedna fotka vaša, popravićemo to sledeće godine! Ima i od ove godine novih fotki, sa iste proslave, jedino što je vreme pokvarilo sve, te ne stigoh ni da se prošetam ulicom! Ukucajte 23. maj, pa ćete videti još par fotki!

    Pozdrav i uspešno poslovanje!

    Dobro mi došli, naravno!

  19. Dudo, cao
    Trazeci nesto po internetu nadjoh i tvoju pricu o Danu Podbare 17.maju iz 2009. godine! Lepo i zanimljivo. Ja od decembra 2010. godine zivim u ulici Djordja Rajkovica i pitam se da li je ove 2011. godine obelezen 17. maj?!
    Inace, nisam znala za publikaciju profesora istorije Dalibora Rozica, mada sam mnoge podatke znala. Ja, niame radim u muzeju i etnolog sam po struci, a bila sam neko vreme i novinar…
    Srdacan pozdav, Ljiljana

Оставите одговор

